Een nieuwe blog voor mijn Ondernemersblog over waarde van cijfers. Deze keer werp ik graag een blik achter de schermen van lang geleden, toen ik net als ondernemer begon. De cijfers van mijn onderneming waren toen onbekend en onbemind.
Begin
Het was op 29 januari 2014 toen ik officieel ondernemer werd. Op deze dag ging ik langs bij het ondernemersloket, zo fier als een gieter. Zo was mijn nieuwe loopbaan als zelfstandige geboren. De activiteit was een (financiƫle) administratieve freelancer, terwijl ik mijn studies in twee avonden per week afwerkte tot boekhouder. Voor andere zelfstandigen wou ik hun boekhouding bijwerken.
Opleiding
Ik had dus de opleiding, maar toch miste ik de nodige ondernemersvaardigheden om echt aan de slag te kunnen. Marketing en sales leerde ik toen gaandeweg met vallen en opstaan. Andere zaken zoals waarde van cijfers waren iets moeilijker te leren, ook al had ik de kennis dankzij mijn opleiding tot boekhouder.
Onbekend
In dat eerste jaar durfde ik nauwelijks te kijken naar mijn resultaat per BTW-periode of naar de cijfers van inkomsten en uitgaven (geldstroom). De cijfers waren echt onbekend en onbemind. Ik had de theoretische kennis, maar had niet de praktijkkennis. Ik begreep de cijfers wel, maar had niet de kennis die ik nu heb vanuit de praktijk.
Waarde
Gaandeweg leerde ik dat de waarde van cijfers om meer draait dan louter de kennis. Uiteraard is het essentieel om een goed bijgewerkte boekhouding te hebben, om op tijd de leveranciers te betalen en te vragen aan klanten om te betalen binnen vervaldatum. Toch komt er meer bij kijken namelijk begrip en waarde van cijfers.
Onbemind
De waarde achter cijfers is meer dan alleen de cijfers. Het is ook een barometer van en voor uw onderneming. Uit uw cijfers kunt u achterhalen wat beter kan en wat slecht gaat.
Ook kunt u veel leren door te kijken naar uw grootste inkomsten en uitgaven, uw kosten en verkopen. En wat denkt u van de cijfers als u ze vergelijkt met verschillende periodes. Denk maar aan de volgende periodes: maand, kwartaal, jaar. Zo kunt u pas echt conclusies trekken.
Dit is iets wat ik wil leren aan u, de ondernemer: de starter en de al even gestarte ondernemer. En zo kunt u groeien met uw onderneming en gaan voor uw ondernemersdroom.
Daarom bent u toch ondernemer geworden om uw ondernemersdroom waar te maken met uw expertise.
Ondernemende groetjes
Sandrina van Office-SFA
Leuk artikel! Duidelijk, kort en to-the-point!
Dank u