Tijd voor een nieuwe blog van mijn Ondernemersblog, wat later dan normaal. Het was een drukke week met bijles geven aan studenten met Paasexamens. In elk geval hier is mijn blog met experiment. Ondertussen staan er al heel wat blogs online. In al deze blogs heb ik altijd de u-vorm gebruikt. Echter ik hoorde van mijn coach dat de u-vorm te afstandelijk is. Het trekt mijn lezers niet genoeg aan.
Experiment
Dus gebruik ik beter de je-vorm om mijn lezers aan te spreken. Daarom dit experiment. In de rest van deze blog ga ik de je-vorm uittesten. Trouwens, dat deed me denken, als de vorm zo belangrijk is.
Waarom gebruiken we de U-vorm eigenlijk nog?
- -Beleefdheidsvorm bij onbekenden,
- -Formele omgeving en in brieven,
- -Respect voor ouderen en hogeren.
Heel weinig dus.
In de meeste teksten en spreektaal gebruiken we de je-vorm. Het duidt een vertrouwelijkheid aan. Mensen voelen zich aangesproken met je. Het voelt prettiger, maar naar mijn gevoel minder zakelijk. Ik heb namelijk altijd geleerd tijdens Zakelijk Nederlands om de u-vorm te gebruiken. Verwarrend toch?
Marketing
En wat heeft de je-vorm nu te maken met zichtbaar zijn?
Om bereikbaar te zijn voor je klanten is het belangrijk om de juiste toon aan te slagen, zodat ze je kunnen vinden.
Naar mijn gevoel draait marketing rond de juiste:
- Toon
- Woorden
- Mediakanalen
- En Herhaling
Wat denken jullie? Meer zichtbaar met de U-vorm of de Je-vorm?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Mag in een reactie onderaan het blogartikel of onder het sociale media bericht?
Klantenlisting
Hierbij nog even een boodschap van algemeen nut:
Deadline op 31/03/2023 van de klantenlisting 2022.
De klantenlisting is een lijst van al je Belgische klanten waaraan je meer dan 250 euro (zonder BTW) hebt verkocht in 2022. Zie deze blog voor Voor meer info.
Succes en tot volgende week!
Hartelijke groeten
Sandrina van Office-SFA
Sowieso ‘je’ voor dezelfde reden die je coach aangeeft. En zeker bij blogs waarin je je richt tot je ideale klant.
Zeker waar! Ik schrijf met je sinds dan. Veel persoonlijker en leuker!