Eerste keer:
op maandag een eerste reclamevideo opgenomen. Hij duurt amper een minuut, maar ik ben er lang mee bezig geweest. De video staat intussen online op LinkedIn, YouTube en hier op mijn website. Ik zet de link onderaan, zodat je hem eens kunt bekijken.
Dat deed me nadenken over alle eerste keren die ik al heb meegemaakt. En geloof me, dat zijn er veel! Tussen je geboorte en je overlijden doe je immers voortdurend nieuwe dingen, telkens weer voor de eerste keer. Eigenlijk is elke dag een nieuw begin.
Met ondernemen is het precies zo. Alles start met een eerste keer: je bezoekt voor het eerst een ondernemingsloket, opent voor het eerst een zakelijke bankrekening, maakt voor het eerst reclame voor je onderneming. En als alles goed gaat, krijg je je eerste klant, maak je je eerste factuur op, ontvang je je eerste zakelijke aankoopfactuur en start je voor het eerst met je boekhouding en de bijhorende fiscale verplichtingen zoals btw en belastingen.
Tijd speelt daarbij een belangrijke rol, zowel in het leven als bij het ondernemen. Soms lijkt de tijd te vliegen, terwijl het andere keren aanvoelt alsof ze voorbij kruipt. Op sommige dagen zit je in een heerlijke flow en op andere dagen lijkt niets te lukken. Soms wacht je op iemand anders voordat jij verder kunt. Soms blijf je hangen, alsof er nooit genoeg tijd is. Tijd is, net zoals geld en talent, hee belangrijk. Een tekort of overvloed aan tijd brengt onevenwicht, niet alleen in je onderneming maar ook in je leven.
Onze tijd is beperkt. Vanaf onze geboorte weten we één ding zeker: onze tijd zal eindigen, al weten we gelukkig niet wanneer. Gelukkig maar: stel je eens voor dat je eeuwig zou leven; zou je je dan niet al snel vervelen en eenzaam voelen?
Dit brengt me bij een mooie quote van J.R.R. Tolkien:
“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”
Vrij vertaald zegt Gandalf: we bepalen niet hoeveel tijd we krijgen, maar wel wat we ermee doen.
Of die tijd nu lang of kort is, we kiezen zelf hoe we hem besteden. Hoeveel tijd besteden we aan ons werk? Hoeveel tijd steken we als ondernemers in administratie en marketing? En hoeveel tijd besteden we aan de echte reden waarom we ondernemer zijn geworden, onze passie?
Mijn passie is boekhouden en vooral het uitleggen ervan. Dat vind ik heerlijk om te doen! Marketing vind ik minder leuk, hoewel ik het schrijven ervan vaak wél aangenaam vind. Ik begrijp dat velen van jullie net het omgekeerde ervaren. Vaak hoor ik van andere ondernemers dat boekhouden en administratie noodzakelijk kwaad zijn, iets waar ze liefst zo min mogelijk tijd aan besteden.
Toch loont het om wat tijd te investeren in financiële administratie en goede processen. Je bespaart op termijn tijd, neemt duurzame beslissingen en geeft ruimte voor groei. Zo maak je van jouw ondernemersdroom een langdurig avontuur met een mooie eerste keer waar volop tijd is voor jouw passie. En was dat nu net niet de reden waarom je ondernemer bent geworden?
Veel succes en vooral veel tijd met passie gewenst!
Ondernemende groetjes
Sandrina
PS: Bekijk hier mijn eerste keer, de reclamevideo
Lees hier de vorige e-letters.