Op mijn blogpost van twee weken geleden heb ik verteld over wie ik ben, wat ik doe en wat mijn missie is. Ik heb mezelf ook voorgesteld en waarom het belangrijk is om meer zichtbaar te zijn. Ook vertelde ik in de blog over open communiceren en verbinden.

U vindt deze blog: zichtbaar-zijn

Nu wil ik echter een stapje verder gaan: door te vertellen over doelengroepen. Graag geef ik mijn mening en vertel ik ook wat mijn doelgroepen zijn. Voor welke doelgroepen heb ik gekozen en waarom?

Een doelgroep bepalen lijkt moeilijk, maar eigenlijk is het heel eenvoudig en weet u, als ondernemer vaak wel voor wie u wil werken. Ze zijn uw favoriete klanten.

Een doelgroep?

Volgens ensie:

‘De doelgroep is een specifieke groep mensen die een organisatie of instelling wil bereiken met een bepaald aanbod. Deze organisaties of instellingen willen bij deze groep, met behulp van onder andere campagnes en reclames, een gedragsverandering tot stand brengen.

Een doelgroep heeft meestal een aantal gemeenschappelijke kenmerken, zoals leeftijd, opleidingsniveau, geslacht en/of etniciteit. Om een boodschap over te brengen is het van belang om een doelgroep te definiëren. Jonge kinderen moeten bijvoorbeeld op een andere manier aangesproken worden als volwassenen. Daarnaast is de plek waar ze worden aangesproken van belang: jonge kinderen zullen reclame in de krant eerder over het hoofd zien als een reclame op televisie.
Als er dus een duidelijke doelgroep is vastgesteld kan het makkelijker zijn om deze te bereiken, puur omdat de doelgroep veel gemeenschappelijke kenmerken heeft.’

Volgens Van Dale:

‘Doel·groep (de; v(m); meervoud: doelgroepen)1degenen die je bij een bep. bezigheid op het oog hebt.’

Hoe zie ik het?
Een doelgroep is een bepaalde segment/groep, gedeelte van alle soorten ondernemers die er zijn. Het type van ondernemer dat u het meeste aanspreekt en uw voorkeur voor soort klant.

U kan uw doelgroep op verschillende voorwaarden kiezen en combineren. Denk maar aan leeftijd, opleiding, woonplaats, geslacht, familiale situatie, tijd voor zelfstandige activiteit, hoofd- en bijberoep, eenmanszaak of vennootschap en werkzaam in die sectoren, enz.

Een doelgroep kiezen is een echte persoonlijke keuze van de ondernemer. Een belangrijke keuze ook, want het bepaalt voor wie u wilt werken en waarop u uw marketing gaat richten.
Met uw doelgroep(en) kiest u voor uw ideale klant en de werkwijze die erbij past.

Ideale klant
Uw ideale klant en uw doelgroep zijn dus één geheel. Uw ideale klant komt uit uw gekozen doelgroep en is de ondernemer die past bij u, als ondernemer met uw gekozen missie en activiteiten.
Met andere woorden: Uw favoriete klanten.
Om het u gemakkelijk te maken kan u uw ideale klant helemaal uitwerken door een personage van uw ideale klant te creëren.

Personage
U geeft het personage: een uiterlijk en een innerlijk door karaktertrekken, situatie, soort ondernemer, opleiding, reis- en werkervaringen, netwerk, hobby’s, sporten, sfeer werkplaatsen, enz. te geven. Vergeet niet om het personage ook een naam te geven!

Dit personage kan u het beste opschrijven en best zo uitgebreid mogelijk. Op deze manier heeft u uw ideale klant helemaal uitgewerkt, zodat u weet hoe u uw ideale klant kan bereiken: wat uw ideale klant denkt, voelt en ervaart. Heel handig voor marketing.

Dus neem nu een blad papier en zet uw ideale klant in een personage neer.
Neem hier zeker een halfuur de tijd voor.

Eens u een personage heeft van uw ideale klant, stemt u uw doelgroep af op dit personage. U kiest doelgroepen op basis van het personage.

 

Mijn Doelgroep
Zo heb ik gekozen voor twee doelgroepen eigenlijk:
Voor leren Ondernemen: de ondernemer die opleidingen nodig heeft en nog de tijd ervoor heeft , dus de starter en de ondernemer die 1-3 jaar ervaring heeft als ondernemer.

En voor Office-SFA: KMO’s en Zelfstandige in hoofdberoep met personeel of freelancers, die geen tijd of personeel hebben voor hun eigen administratie.

Langs de ene kant baseer ik me op ervaringen en tijd, langs de andere kant op soort en type ondernemer. Dit zijn de doelgroepen die werken voor Office-SFA en waar mijn voorkeur naar uitgaat.