Weer tijd voor een nieuwe blog na voorstellen en zichtbaar zijn, doelgroepen en administratieve taken heb ik nu een blog over cijfers geschreven. Cijfers in de breedste zin van het woord.
Uw Cijfers
Uw onderneming bestaat uit cijfers. Denk maar aan de cijfers van marketing, personeel, verkoop, boekhouding, enz. Elke afdeling en op elk niveau gebruikt men cijfers: van kijken hoeveel stuks er nog zijn van product A tot en met het management dat met cijfers het resultaat van de onderneming bepaalt. Zoals u ziet, heeft uw onderneming ontzettend veel cijfers.
Sommige cijfers hebben meer waarde, dan andere, maar het is belangrijk om elk cijfer van uw onderneming goed te noteren en te bewaren. Deze cijfers kan u gebruiken als barometer en vergelijken met andere soortgelijke ondernemingen in uw sector. Als u dit namelijk consequent doet, kan u na een bepaalde periode een overzicht maken van die periode. Een periode van een jaar, semester, kwartaal, maand, week of zelfs dagen.
Overzicht
En met dat overzicht, kan u conclusies trekken. En uw onderneming telkens snel bijsturen. De informatie voor dat alles kan u vinden uit een regelmatig bijgewerkte administratie:
-Zo heeft u een duidelijk zicht op uw cijfers;
– Zo kan u totaal objectief kijken naar uw onderneming.
Tip
– Neem 1x per maand de tijd om naar alle cijfers te kijken van uw onderneming. Maak een overzicht van uw cijfers rond marketing, personeel, administratie enz. Ik kan u hiervoor Excel, het rekenblad zeer goed aanraden. Creëer 1x een sjabloon met de waarden die uw wilt bijhouden en pas deze aan opnieuw en opnieuw. Op het einde van het jaar (of een andere gekozen periode) krijgt u zo een mooi overzicht en als u verder gaat op den duur een overzicht van verschillende jaren.
Besluit
Op deze manier krijgt u pas echt een overzicht van uw onderneming en kan u ook conclusies trekken op basis van de ervaringen van uw eigen onderneming. Dit is een geweldig instrument om uw onderneming te leiden en om meer winst te creëren, want is dat niet uw hoofddoel als ondernemer?
